התקנת מערכת גילוי אש ועשן

לקבלת הצעת מחיר להתקנת מערכת גילוי אש ועשן

שריפה היא תרחיש מפחיד במיוחד שעלול לגרום לנזקים חמורים ברכוש, ובמקרים נוראים אף לאובדן בנפש.

לא משחקים באש – וגם לא נותנים לה לשחק בבית שלנו, בבתי עסק ומוסדות.

איך נמזער את הנזקים במקרה של שריפה? איך נתריע על תחילתה של שריפה כדי למנוע ממנה לאבד שליטה? התקנת מערכת גילוי אש ועשן היא הפתרון האולטימטיבי.

ככה עושים את זה. מערכות גילוי עשן ואש מודרניות לא מסתפקות רק בהשמעת התראה קולית צורמנית במקרה של זיהוי עשן.

מערכת גילוי עשן מתוחכמת כוללת גלאים מסוגים שונים שיכולים לאתר במדויק את מקור הבעיה; חומרים שונים שמשתחררים במקרה הצורך ומסייעים למנוע נזקים גדולים ואף מערכת הזעקת מוקדי חירום מתאימים.

גם המערכת הביתית והמינימלית ביותר לגילוי עשן ואש תצליח למנוע לא מעט מקרי אסון בזכות שילוב של תכנון אפקטיבי וטכנולוגיית זיהוי עשן חדשנית. כך נראה תהליך התקנת מערכת גילוי אש ועשן.

 

אפיון צרכי המקום

מערכת גילוי עשן ואש בבית פרטי לא תתפקד באופן זהה למערכת גילוי אש ועשן במבנה ציבורי, ממספר סיבות. בתור התחלה, לכל מקום קיימים תנאי תקן שונים.

חוקי הבנייה המודרניים מחייבים מקומות ציבוריים להחזיק במערכת גילוי אש ועשן מורכבת ומשוכללת יותר מאשר בבתים פרטיים (בהם לרוב תחויב התקנתה של מערכת גילוי עשן והתראה בלבד, וגם זאת רק בבתים חדשים).

בנוסף, צרכי הביטוח בכל מקום יהיו שונים; בעוד ביטוח שריפות לבתים פרטיים יסתפק לרוב בגלאי עשן שיתריע מפני היווצרות שריפה, ביטוח שריפות לעסקים יחמיר יותר וידרוש מערכת התראה וכיבוי שריפות משום שעוברים במקום יותר אנשים מדי יום ומאחר וקיים במקום ציוד משוכלל ומורכב יותר מאשר בבתים פרטיים.

בכל מקרה, כשאתם באים לאפיין את צרכיכם בדרך להתקנת מערכת גילוי אש ועשן, נמליץ להבין מהם תנאי הבסיס הנדרשים מכם כדי לעמוד בתנאי התקן ובתנאי הביטוח, ולאחר מכן לחשוב האם אתם מרגישים טוב עם רמת הבטיחות הזו – או אם תרצו להוסיף גלאים ופיצ'רים נוספים כדי להפוך את מערכת גילוי העשן שלכם למשוכללת יותר וכך להרגיש בטוחים יותר.

 

חלקי המערכת

מערכת גילוי אש ועשן מורכבת ממספר חלקים:

  • רכזת המערכת, מכשיר ה"מוח" שמרכז ומחבר בין כל הגלאים ובו נקבעים התרחישים לביצוע במקרה של חשד לשריפה.
  • גלאים שונים לזיהוי עשן או שינוי טמפרטורה באזורים שונים של הבית או העסק, נפרט עליהם יותר למטה.
  • אזעקה, חלק שמיועד להשמעת צפצוף רם שיתריע במקרה של חשד לשריפה. לרוב ישולבו איתו גם נורות מהבהבות שיתריעו על החשד לשריפה עבור כבדי שמיעה.
  • לחצן הפעלת המערכת במקרה חירום, כאשר הנמצאים בבניין מזהים שריפה אך המערכת לא קלטה אותה עדיין.
  • לרוב רכזת המערכת תכלול חיבור לממשק חיצוני: אפליקציית חירום, מוקד אבטחה, קריאה למכבי האש או התממשקות עם שאר מערכות הביטחון בבניין, כגון מערכת האזעקה במקום. אם אתם מתקינים גלאי עשן עצמאי בבית תוכלו לחבר אותו עם מערכת הבית החכם שלכם.

סוגי גלאי עשן ואש

  • גלאי קרן אור: גלאי שמשדר קרן אור. כאשר היא נקטעת בשל היווצרות עשן, הגלאי משדר אות.
  • גלאי קרן לייזר: גלאי שמשדר קרן לייזר שקטיעתה גורמת לשידור אות.
  • גלאי חום: גלאי שמזהה שינוי טמפרטורה חד במקום. מתאים לאזורי עבודה בהם יש עשן כחלק משגרת העבודה.
  • גלאי יניקה: גלאי שיונק את האוויר ומזהה שינוי בהרכב שלו.
  • גלאי תקרה: גלאי שיזהה את הרכב העשן כאשר הוא יגיע אליו למעלה.
  • גלאי גז: גלאי שמזהה דליפת גז. מתאים למטבחים או לאזורי תעשייה.

גלאי העשן השונים מחוברים במערכת קווית לרכזת המערכת ויעבירו אליה אות מתאים במקרה של חשד לעשן או לאש. ניתן להתקין גלאי עשן באופן אנלוגי או אזורי; כלומר – ההתראה מהגלאי תזוהה לפי אזור ההתראה המדויק או שהרכזת תקבל אות כללי על אזור בו קיים חדש לאש. התקנת מערכת אנלוגית, מדויקת יותר, לא נדרשת לרוב אך מתאימה למקומות בהם ההבדל בין אזור זה לאחר עשוי להציל חיים – מקומות עם אזורי מילוט מוגבלים, למשל. התקנת מערכת גילוי עשן ואש אנלוגית היא יקרה יותר.

 

תוספות למערכות גילוי אש ועשן

  • בחלק ממערכות גילוי העשן (מערכות ציבוריות, לרוב) יתווספו אמצעים לכיבוי השריפה: התקנת ספרינקלרים, למשל.
  • במידה ויש במקום לוחות חשמליים רגישים ששריפה שלהם עלולה להוביל לאסון נרחב, יתווספו מנגנונים לשחרור חומר כיבוי באזור הלוחות החשמליים.
  • מערכת לשחרור עשן מבוקר לאחר כיבוי האש – מתאימה למערכות שמכבות שריפות קטנות בעזרת ספרינקלרים או בגז.
  • בחלק ממערכות גילוי העשן נרצה לשלב מערכת חכמה למניעת התפשטות האש (מתאימה לבניינים גדולים בעלי תשתית מסיבית למניעת שריפות) מערכת כזו תסגור דלתות אש לפי האותות שהגלאים ישדרו בזמן אמת לרכזת מערכת הכיבוי, כך שיתבצע מעקב אחר התפשטות השריפה ובידוד שלה מאזורים אליהם היא עוד לא הגיעה.

 

דגשים בהתקנת מערכת גילוי אש ועשן

  • חשוב לברר מראש מהו התקן הנדרש מהבניין בו מותקנת מערכת גילוי האש כדי להתאים לו מערכת שתענה לתנאים. בחרו בחברת התקנת מערכת גילוי אש בעלת ניסיון בשוק הישראלי כולל היכרות ענפה עם תנאי התקן בו.
  • אם מתקינים את מערכת גילוי העשן לאחר סיום הבנייה, ניתן לבצע הטמעה של כבלי המערכת בקירות בעזרת חציבה כדי לגרום למראה נקי ובטוח יותר, אך הכנת התשתית בתוך הקירות, כמו בכל מערכת, תעלה הרבה יותר מאשר מתיחת אביזרים על תשתית קיימת. אם בונים את הבניין כעת – כדאי לחשב את התקנת מערכת גילוי העשן מראש בתהליך הבנייה.
  • במערכות גילוי עשן רצוי לשלב מטפי כיבוי באזורי הבניין השונים.
  • בהתקנת גלאי עשן בבית פרטי רצוי לשלב שני גלאים: אחד במטבח, באזור השריפות המועד ביותר לפורענות, ואחד במרכז הבית – כדי לקלוט מקרי שריפה בחדרים שנובעים מתקלות במכשירי חשמל, מהתחממות מכשירים ובדים או מאש שהודלקה. בכל מקרה חשוב לבדוק מראש מהי דרישת ביטוח השריפות כדי לעמוד בתנאים שלו.
  • אם הבית בנוי מחומרים רגישים יותר לשריפות, ולא מבטון ומאבן, ייתכן ותידרשו להתקין גלאי בכל חדר כדי לעמוד בתנאי הביטוח ולשמור על תושבי הבית.

 

לסיכום

התקנת מערכת גילוי אש ועשן היא חיונית לצרכי שמירה על תושבי הבית או על הנוכחים בבניין, וכדי לעמוד בתנאי התקן והביטוח במקום. בעבודה עם מומחה להתקנת מערכות אש תוכלו להנות ממערכת גילוי עשן מלאה, בטוחה ומשתלמת – מוזמנים להשאיר פרטים ולקבל ייעוץ ממומחה מערכות גילוי אש ועשן.

אז מה היה לנו עד עכשיו

דרגו את הכתבה
לקבלת הצעת מחיר להתקנת מערכת גילוי אש ועשן השאירו פרטים בטופס

הביטחון שלכם חשוב לנו

השאירו פרטים וקבלו ייעוץ חינם למערכת אבטחה לבית