חשמל חכם לבית – המדריך המלא למתחילים ולמתלבטים

לקבלת הצעת מחיר לחשמל חכם לבית – המדריך המלא למתחילים ולמתלבטים

את רוב פעולות החיבור והניתוק במערכת החשמל בבית התרגלתם לבצע באופן אוטומטי: הדלקת מתג האור, חיבור מטען לחשמל, הדלקת מזגן, הדלקת דוד. איך היו נראים החיים שלכם אם כמעט ולא הייתם צריכים לטייל בין מתגים או לחבר מכשירים? ברוכים הבאים לחוויית המשתמש בה חי מי שבוחר להתקין חשמל חכם לבית. איך זה פועל ולמה כדאי גם לכם לעשות זאת?

אופן הפעולה של מערכת חשמל רגילה ברוב הבתים בישראל הוא כזה: מכשירים חשמליים מתחברים לזרם חשמלי דרך שקעים בקירות הבית. כאשר התקע מוכנס לשקע, נסגר מעגל חשמלי והמכשיר יכול לעבוד. בחלק מהמכשירים (טוסטר, מגהץ, מטען) חיבור לחשמל מתחיל את פעולת המכשיר ישירות, ללא מפסק ביניים. במכשירים אחרים קיים מפסק נוסף שמאפשר להחליט מתי להדליק את המכשיר או לכבות אותו כאשר הוא כבר מחובר למעגל חשמלי (מאוורר, תנור). מכשירים אחרים מחוברים ישירות למערכת החשמל באופן תמידי, ומופעלים על ידי מתג בלבד (מנורה, מזגן מרכזי).

מערכת חשמל חכם לבית מתבססת על עיקרון נוסף שנכנס למשוואה המוכרת לנו: הכנסת רכיב חכם לתוך המעגל החשמלי של מכשירים שונים או שקעים שונים. הרכיב החכם מעניק לנו אופציה להפעלה אוטומטית של המכשיר: לא על ידי לחיצה פיזית על מפסק, לא על ידי חיבור פיזי של תקע לשקע – אלא דרך שליטה מרחוק על המפסק החכם, או אוטומציה שתגרום למפסק החכם להדליק את המכשיר או לכבות אותו בהתבסס על תנאים מסוימים שהתרחשו.

החשמל החכם לבית דורש בסך הכל התקנת רכיבים חכמים במספר נקודות וחיבור שלהם למערכת שליטה מרחוק. אך התוצאות מטורפות: הן מסייעות בחיסכון בחשמל, עוזרות לשמור על הבית ועל המכשירים, ומשנות את חווית המשתמש הביתי מקצה לקצה. אין צורך לחשוב יותר על כל פעולה שמערבת חשמל במהלך שגרת היומיום; לא צריך להתעסק עם הסעיפים הקטנים. מתחילים להסתכל על התמונה הגדולה.

יתרונות מערכת בית חכם 

  • כמו שכבר הזכרנו, חשמל חכם לבית מאפשר חיסכון משמעותי בחשמל. כאשר מדובר בבית עם מספר נפשות, בו נעשה שימוש קבוע במזגן, בתאורה, בדוד חשמלי ובמכשירי מטבח – ההפרש בין שימוש רגיל לשימוש חכם יחסוך לכם מאות שקלים בחודש. מזגנים לא יהיו בשימוש כשאין אף אחד בבית, התאורה תכבה למשך הלילה בכל הבית והדוד לעולם לא יפעל סתם כי שכחנו לכבות אותו.
  • כאשר שולט מרכז בקרה מרחוק על כל מערכות החשמל בבית, קל יותר לשמור על בטיחות הבית. תוכלו להפעיל את מערכת האזעקה גם כאשר אתם מחוץ לבית ושכחתם לעשות זאת באופן ידני; תוכלו להתקין חיישני תנועה שיופעלו לאחר יציאתכם מהבית או בשעות השינה הקבועות שלכם.
  • ובעיקר, מעל הכל? זה פשוט נוח מאוד. כל כך הרבה זמן ייחסך לכם – זמן שביליתם בסיור כיבוי אורות ברחבי הבית, זמן בו חיכיתם לחימום הדוד. תוכלו לומר שלום למנהג החרד להעיף מבט במזגן בחדר השני ולגלות שהוא פעל על ריק, תוכלו לישון בחושך ולקום לאור טבעי כשהתריסים יורמו באופן אוטומטי בשעה הרצויה, תוכלו אפילו לתזמן מכונת קפה כדי שתקומו ישירות לקפה של הבוקר. חיים של משפחת מלוכה, רק בלי משרתים ????

סוגים שונים של מפסקי חשמל חכם 

קיימים אלפי מכשירים שונים שיעזרו לכם להפוך את החשמל בבית לחשמל חכם, אך באופן כללי ניתן לחלק את הפיצ'רים והבקרים לשלושה סוגי מפסקים עיקריים:

מפסק חכם לשקע: רכיב חכם להפיכת שקע רגיל לשקע חכם. המפסק לרוב יורכב על גבי השקע הקיים, מלפנים או מאחור, וחיווט השקע יחובר אליו. כעת ניתן לשלוט על מצב הזרם בשקע החשמלי הזה מרחוק, דרך מרכז בקרת החשמל החכם.

מתג חכם: דרך מוצלחת להמיר מכשיר שפועל על מתג רגיל מ"לא חכם" ל"חכם". רלוונטי בעיקר לתאורה. מדובר ברכיב אותו מתקינים בחיבור המכשיר לחשמל או בנקודה כלשהי לאורך המעגל החשמלי שלו, והוא משמש כמתג חלופי למתג הקיים ומתחבר למערכת החשמל החכם בנוסף להפעלה הרגילה.

מפסק למכשיר ייעודי: מפסק שתוכנן מראש כדי להתחשב במאפיינים המיוחדים של המכשיר אליו הוא יתחבר – מפסק חכם לדוד חשמלי, מתג חכם לתריסים חשמליים, מפסק לחימום תת-רצפתי וכו'.

בנוסף להתקנת מפסקי חשמל חכם על גבי המכשירים והשקעים הרצויים, תצטרכו לרכוש גם מרכז בקרה: מכשיר מרכזי אליו יחוברו כל המכשירים דרך הרשת האלחוטית ודרכו יופעלו האוטומציות השונות שתרצו להגדיר. "מוח" מרכזי שהופך את כל המפסקים השונים למערכת מתפקדת.

חשוב: כאשר אתם בוחרים מפסקים, בדקו שהם תואמים את מערכת ההפעלה של מרכז הבקרה שרכשתם. לא כל מפסק יתחבר למערכת של גוגל, ולא כל מתג יקושר למערכת הבקרה של אפל או של שיאומי.

התקנת אוטומציות חשמל חכם לבית

חיברתם את המכשירים הרצויים למפסקים חכמים. חיברתם את כולם באופן אלחוטי למערכת בקרה חכמה. חיברתם את המערכת לטלפון שלכם. מה עוד אפשר לעשות?

מערכת שליטה קולית

אופציה נחמדה מאוד, שנפוצה במיוחד בשנים האחרונות עם השקת מכשירי עזרה קולית כמו אלקסה וגוגל הום. מדובר ברכיב נוסף שמוצב במרכז הבית ומיועד לקליטת פקודות קוליות ולביצוע מענה מתאים. אם המערכת הקולית קולטת פקודה שנוגעת לרכיב כלשהו ממערכת החשמל החכם, היא תפעיל או תכבה אותו בהתאם לרצונכם או תפעיל אוטומציה מסוימת.

חיישנים

שליטה קולית או שליטה דרך הטלפון במערכת הבית החכם, הם דברים נחמדים מאוד – אבל בואו נעביר את זה לשלב הבא: הנעת פעולות שונות לפי מצבים פיזיים שמתרחשים בבית, בלי שתצטרכו אפילו ללחוץ על כפתור או לחשוב על זה. כדי לבצע דברים כאלו, יש צורך בהתקנת חיישנים שונים ברחבי הבית: חיישן תנועה, חיישן אור, חיישן טמפרטורה ועוד. ואז…

אוטומציות

מכאן תוכלו להניע תהליכים מעניינים. נגיד: "בכל פעם שמישהו נכנס לחדר, האור יידלק והמזגן יתחיל לעבוד." "אם הטמפרטורה בחדר נמוכה מ-20 מעלות, יידלק החימום." "כשהשמש שוקעת, יידלק אור במסדרון הבית." השמים הם הגבול!

קחו את מערכת החיישנים והמפסקים שהתקנתם בבית והתחילו להגדיר מצבים רצויים וטריגרים שיפעילו אותם. זה השלב בו תכווננו את מערכת החשמל החכם כך שהיא תשרת במדויק את צרכי הבית שלכם.

מתחילים?

כעת, לאחר שהכרנו את מלוא הפוטנציאל של מערכת חשמל חכם לבית, זה הזמן להתחיל ליישם: תוכלו להתחיל להתנסות באופן אישי ולרכוש מפסקים חכמים בעצמכם דרך האינטרנט, או להזמין מתקין מומחה למערכות בית חכם ואבטחה שיהפוך את מערכת החשמל שלכם לחכמה.

מתלבטים? רוצים להתנסות בנפלאות הבית החכם? נשמח לעמוד לשירותכם!

אז מה היה לנו עד עכשיו

דרגו את הכתבה
לקבלת הצעת מחיר לחשמל חכם לבית – המדריך המלא למתחילים ולמתלבטים השאירו פרטים בטופס

הביטחון שלכם חשוב לנו

השאירו פרטים וקבלו ייעוץ חינם למערכת אבטחה לבית